Een passende school voor voortgezet onderwijs voor elk kind in Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk. Met dat doel voor ogen namen de schoolbesturen voor primair en voortgezet onderwijs in de regio het initiatief voor BOVO Haaglanden.

 

Op basis van de wet- en regelgeving en de regionale, bestuurlijke afspraken ontwikkelt BOVO Haaglanden de BOVO-procedure en voert deze uit. Alle scholen* in Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk nemen deel aan de BOVO-procedure en zijn gebonden aan de gemaakte afspraken.

Sinds augustus 2018 is BOVO Haaglanden ook verantwoordelijk voor de Scholenwijzer/ Wegwijzer en de Onderwijs Servicedesk Haaglanden. De Onderwijs Servicedesk Haaglanden is de ondersteunende dienst en helpdesk voor de onderwijsondersteunende programma’s BOVO Haaglanden, Aanmelden PO, Spirit4You en Scholenwijzer/Wegwijzer.

 

*Alle po- en vo-scholen ressorterend onder een bestuur dat het convenant BOVO Haaglanden heeft getekend.

Wat doet BOVO?

Gedurende een schooljaar voert BOVO taken uit op verschillende terreinen t.b.v. de BOVO-procedure, de Scholenwijzer en de Onderwijs Servicedesk Haaglanden:

 

Beleidsvorming, -evaluatie en –ontwikkeling
BOVO Haaglanden ontwikkelt het beleid rondom de overstap van po naar vo, in overleg met de bestuurlijke platformen en de gemeente Den Haag. Aan het eind van het schooljaar wordt de procedure geëvalueerd.

 

Informatievoorziening en communicatie richting scholenveld en ouders
BOVO Haaglanden informeert het scholenveld via de website, publicaties, nieuwsbrieven en mailingen. Voor ouders ontwikkelt BOVO informatiefolders en een presentatie die scholen kunnen gebruiken in hun communicatie naar ouders. De website heeft een apart oudergedeelte.

 

Bijeenkomsten voor het onderwijsveld
Gedurende het schooljaar organiseert BOVO een aantal informatie- en ontmoetingsbijeenkomsten, zoals de po- en vo-cursussen, de uitwisselingsmarkt in juni en november en een verdiepingsmiddag in oktober. Kijk voor meer informatie op de pagina Bijeenkomsten.

 

POVO Onderwijs Transparant
POVO OT is een Software-as-a-service (Saas) dienst van Onderwijs Transparant B.V. (OT), die dient om de overstap van leerlingen van het primair naar het voortgezet onderwijs technisch goed te ondersteunen. BOVO is inhoudelijk verantwoordelijk voor de applicatie en begeleidt de scholen in het gebruik ervan.

 

Monitoring
Gedurende het jaar monitort BOVO de voortgang van en de processen rondom de procedure.  Dit gebeurt op school- bestuurlijk- en regionaal niveau. BOVO maakt een jaarlijkse monitorrapportage en wisselt door het jaar heen regelmatig monitorgegevens en data-analyses uit met belanghebbenden.

 

Vergoedingsregelingen pro en lwoo
Voor psychologische onderzoeken naar de capaciteiten en de sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen die overstappen naar het pro of vmbo met lwoo kent het SWVZHW een vergoedingsregeling. BOVO Haaglanden faciliteert de aanvragen en de afname van onderzoeken.

 

Casusoverleg en dossierbegeleiding po-vo
BOVO faciliteert begeleiding en sparmomenten voor scholen die te maken hebben met ingewikkelde leerlingdossiers. Ook monitort BOVO het verloop van aanmelding en toelating van deze leerlingen.

 

BOVO-servicedesk
De BOVO-servicedesk is een tweedelijns helpdesk voor scholen die vragen hebben over de BOVO-procedure of de applicatie POVO OT.

 

Ouderhelpdesk
BOVO faciliteert in de periode van aanmelden en toelaten een ouderhelpdesk, waar ouders terecht kunnen met hun vragen.

 

Ombudsregeling
Een commissie van externen behandelt klachten van ouders, en sinds 2018-2019 ook van scholen, over de uitvoering van de procedure. BOVO Haaglanden faciliteert en ondersteunt de commissie.

 

De sinds 1 augustus nieuw opgedragen taken van BOVO bestaan uit:

 

Scholenwijzer en bijbehorende applicatie de Wegwijzer
BOVO beheert in opdracht van de gemeente Den Haag de website van de Scholenwijzer en de achterliggende applicatie de Wegwijzer en verzorgt de doorontwikkeling daarvan. Daarnaast voert BOVO de regie op het produceren van de papieren scholengidsen.

 

Onderwijs Servicedesk Haaglanden (servicedesk)
De eerstelijns helpdesk voor scholen ten behoeve van meerdere onderwijsprogramma’s (BOVO, AanmeldenPO, Spirit4You/VOROC en Scholenwijzer/Wegwijzer) in de regio. Naast de eerstelijns helpdesk biedt de servicedesk ook administratieve en secretariële ondersteuning aan de programmamanager en het team van BOVO Haaglanden en de programmamanager van AanmeldenPO.

 

Contractbeheer Onderwijs Transparant BV. Inzake module overstap po vo
BOVO voert het contractbeheer voor POVO OT, stelt de applicatie beschikbaar, onderhoudt deze en verzorgt de doorontwikkeling ervan. Daarnaast draagt BOVO zorg voor de contractuele verplichtingen met de leverancier, inclusief bijhorend privacy traject voor de deelnemende schoolbesturen.

 

Privacy en security
Met betrekking tot privacy en security heeft BOVO de volgende taken:

  • De Onderwijs Servicedesk werkt met het systeem TOPdesk voor de verwerking van de incidenten voor de verschillende onderwijsprogramma’s.
  • BOVO heeft met een externe specialist een aanmeldtool ontwikkeld waarmee medewerkers uit het scholenveld zich (veilig) kunnen aanmelden voor bijeenkomsten.
  • BOVO is verantwoordelijk voor privacy inzake de applicaties/ sites/diensten waarmee gewerkt wordt. Onderdeel hiervan zijn verwerkersovereenkomsten tussen BOVO en de schoolbesturen en (sub-) verwerkersovereenkomsten tussen BOVO en de leveranciers.